Sprzedaż samoobsługowa w sklepie spożywczym – garść wskazówek.

1 août 2024

Sprzedaż w sklepach spożywczych oparta na samoobsłudze to bardzo wygodna i lubiana przez klientów forma dokonywania zakupów. Do jej największych zalet, z punktu widzenia kupujących należą niemal nieograniczony czas na podjęcie decyzji oraz wygodny dostęp do produktów, umożliwiający dokładne czytanie etykiet. Natomiast z punktu widzenia obsługi sklepu, to możliwość obsłużenia większej ilości osób w krótszym czasie. Rozwiązanie to, by spełniało oczekiwania zarówno sprzedawców jak kupujących, wymaga odpowiedniego przygotowania przestrzeni sklepu. Poniżej zebraliśmy kilka wskazówek, które pomogą zorganizować tego typu sprzedaż.


 


 

Wybierz odpowiednie urządzenia i meble

Sprzedaż samoobsługowa, jak sama nazwa wskazuje, zakłada, że klienci sklepu samodzielnie wykonają większość czynności związanych z wyborem produktów, a obsługa sklepu (o ile nie funkcjonują w nim kasy samoobsługowe), zostanie zaangażowana dopiero na końcu całego procesu, przy przyjmowaniu płatności za towar. Oznacza to, że wszelki dostępny asortyment powinien być w sklepie dobrze wyeksponowany i łatwo dostępny dla kupujących. Potrzebne są do tego m.in. odpowiednie meble oraz urządzenia chłodnicze, które jednocześnie dobrze zaprezentują towar i pozwolą przechowywać go w optymalnych warunkach. W sklepach samoobsługowych oprócz standardowych regałów najlepiej sprawdzają się szafy chłodnicze przeszklone, regały i wyspy chłodnicze, a także regały warzywnicze i piekarnicze.

 

Dobrze zaplanuj przestrzeń

Sklepy samoobsługowe niewątpliwie wymagają większej przestrzeni niż w przypadku sprzedaży zza lady. Aranżacja wnętrza sklepu powinna pozwalać klientom na swobodne poruszanie się pomiędzy regałami, wygodne otwieranie drzwi urządzeń chłodniczych oraz sięganie po produkty. Elementy wyposażenia nie powinny więc być nadmiernie stłoczone oraz powinny mieć odpowiednie wymiary, dobrze dopasowane do warunków panujących w lokalu. Czasem lepiej zdecydować się na nieco mniejszy rozmiar szafy czy regału chłodniczego, a nadwyżkę towaru wygodnie przechowywać w szafie zapleczowej w magazynie, niż zmuszać klientów, by przeciskali się wąskimi alejkami, co negatywnie wpływa na komfort ich zakupów. W mniejszych sklepach warto postawić na urządzenia kompaktowe, czyli o dużej powierzchni ekspozycyjnej, a jednocześnie stosunkowo niewielkich gabarytach. W ofercie RAPA szczególnie godne polecenia będą tu regał chłodniczy Compact oraz szafa SR/WH/BP. Wyspy chłodnicze, choć bardzo wygodne dla klientów, są rozwiązaniem dla sklepów o dużej powierzchni.

 


 

Dobierz odpowiednie wyposażenie urządzeń

W przypadku urządzeń chłodniczych nie tylko ich wymiary, ale także wyposażenie ma istotny wpływ na jakość sprzedaży samoobsługowej. Wybierając szafy chłodnicze warto np. zwrócić uwagę na rodzaj półek. W przypadku, gdy towar podaje sprzedawca i jest on w stanie na bieżąco dbać o porządek na ekspozycji nie ma to tak dużego znaczenia. W przypadku sprzedaży samoobsługowej istotne jest natomiast, aby półki pozwalały na stabilne ustawienie nawet drobnego asortymentu, bez obawy, że klienci będą go co chwilę przewracać. Dlatego w szafach lepiej wybrać półki z gęstym żebrowaniem lub pełne, a w regałach zwrócić uwagę na to, czy głębokość półek pozwoli na ustawienie na nich całych kartonów mleczarskich. Z uwagi na kwestię energooszczędności dobrze jest również rozważyć uzupełnienia urządzeń w sygnalizację otwartych drzwi lub samodomyk.

 

Pamiętaj o właściwym opakowaniu produktów

Przepisy wymagają, by produkty przeznaczone do sprzedaży samoobsługowej miały odpowiednie opakowania. Mięsa, wędliny, sery, wyroby garmażeryjne czy cukiernicze, po które klienci będą mogli sięgać samodzielnie, muszą posiadać nienaruszone opakowania producenta lub być szczelnie zapakowane przez obsługę sklepu np. owinięte folią lub w opakowaniu hermetycznym, przed wyeksponowaniem ich klientom. Pozwoli to zagwarantować bezpieczeństwo sprzedawanej żywności.


 


 

Zwiększ częstotliwość sprzątania i czyszczenia urządzeń

Większa swoboda w robieniu zakupów przez klientów wymaga większej dbałości o czystość w sklepie. Duża ilość osób poruszająca się po przestrzeni sprzedażowej to potencjalnie większy bałagan, ale też ryzyko epidemiczne. Dlatego regularnie sprzątaj, dokładnie myj i dezynfekuj urządzenia i powierzchnie ekspozycyjne, utrzymując ich wysoką estetykę i wysoki standard sanitarny./span>


 


 

Jeżeli chcesz poznać lepiej naszą ofertę skontaktuj się z nami telefonicznie za pomocą numeru 81 742 53 10 lub napisz na adres: rapa@rapa.lublin.pl. Chętnie udzielimy odpowiedzi na każde pytanie!


 

 

 

 

Vérifiez également