Shopping bag with eco products

Jak otworzyć sklep, który będzie ekologiczny?

24 feb 2022

Polacy coraz częściej dokonują prośrodowiskowych wyborów. Unikamy foliowych opakowań, zabieramy ze sobą torby wielokrotnego użytku na zakupy, rezygnujemy z produktów, które powstają w warunkach szkodliwych dla środowiska. Dlatego sieci handlowe szukają sposobów, by przyciągnąć do siebie klientów poprzez różnego rodzaju działania proekologiczne. Jeśli dobro planety również jest dla Ciebie ważne, możesz zainspirować się działaniami, które podejmują sieci handlowe, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko. 

 

Jak duże sieci dbają o środowisko?

 

Według raportu GfK „Who Cares? Who Does" ponad połowa konsumentów unika kupowania warzyw i owoców, które są zapakowane w plastik. Ponad 80% kupujących nosi własną torbę na zakupy, a ponad 70% nie kupuje plastikowych sztućców czy talerzy na przyjęcia.  

Jedną z najbardziej proekologicznych sieci na polskim rynku jest Żabka, która stale wdraża kolejne inicjatywy, by zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko. O jakich działaniach mówimy?

  • wycofali plastikowe torby na zakupy, owoce, warzywa i pieczywo, 
  • wprowadzili butelki pochodzące w 100% z recyklingu w produktach marek własnych, 
  • edukują i zachęcają franczyzobiorców do segregacji surowców wtórnych,
  • wprowadzają EKOmaty,
  • stosują model gospodarki cyrkularnej, utrzymując surowce w obiegu zamkniętym,
  • inwestują w samochody elektryczne,
  • odbierają folię i makulaturę od franczyzobiorców,
  • rozwijają możliwość zasilania sklepów zieloną energią.
 

Żabki wspierają kształtowanie ekologicznych nawyków wśród swoich klientów, inwestując w różnego rodzaju ułatwienia. Od bezpłatnych torebek na zakupy, przez umieszczanie na opakowaniach oznaczeń o tym, co zrobić z pustymi opakowaniami, aż po ustawienie automatów do zwrotu plastikowych butelek. Takie rozwiązanie doceniają klienci sieci, co potwierdzają badania przeprowadzone wśród konsumentów.

 

warzywa i owoce w sklepie

 

Z kolei Lidl zdecydował się na stworzenie wokół wybranych sklepów łąk kwietnych, które stanowią naturalne środowisko dla owadów, w tym pszczół i motyli. Sieć pracuje również nad określeniem standardu rolniczego dla swoich dostawców.

 

Carrefour realizuje program „STOP Marnotrawstwu”, w którym zachęca klientów do ograniczania szklanych opadów i umożliwiając zakup produktów spożywczych do własnych pojemników.

 

Co Ty możesz zrobić, żeby Twój sklep był ekologiczny?

 

Nawet prowadząc mały sklep osiedlowy, możesz pokazać swoim klientom, że dbasz o środowisko. Jak?

  • Wyposaż sklep w energooszczędne i przyjazne środowisku urządzenia chłodnicze, które wykorzystują np. czynnik R-290. ; 
  • Zamiast produktów w jednorazowych opakowaniach foliowych, oferuj te w opcji „na wagę” z możliwością przyniesienia własnego pojemnika.  
  • Zachęcaj do przynoszenia własnej torby na zakupy zamiast jednorazowych torebek foliowych.
  • Wybieraj dostawców, którzy podzielają Twoje poglądy i wprowadzają własne proekologiczne rozwiązania, np. wykorzystują nadające się do recyklingu opakowania, produkują z surowców oznaczonych jako „BIO”.
     

Koniecznie mów o tym, jak działasz na rzecz środowiska

 

Takie zachowania zachęcają do naśladowania. Klienci docenią Twoje starania, a ci, którym dobro środowiska leży na sercu, zyskają zaufane miejsce do robienia zakupów.

 

eko sadzonka

 

Urządzenia chłodnicze, które wykorzystują czynnik R-290 to np.:

 

 

Zapoznaj się z naszą ofertą. Jeśli zainteresuje Cię konkretne urządzenie, sprawdź możliwości jego konfiguracji. Zobacz dostępne kolory i dodatki. Więcej o konfiguratorze przeczytasz tutaj.

 

 

 

 

 

Controllare anche