>
Niektóre placówki handlowe przypominają labirynt, w którym z trudem znajdujesz produkty? Poruszanie się po sklepie powinno być dla nas przyjemne, naturalne i kojarzyć nam się z relaksem. Jednym z elementów, które mają na to istotny wpływ, jest wayfinding, czyli system nawigacji przestrzennej. Pod tym pojęciem kryją się oznakowania alejek, wszelkiego rodzaju wskazówki dotyczące poruszania się i położenia konkretnego asortymentu. Czym charakteryzuje się dobry wayfinding i dlaczego warto w niego zainwestować? Właśnie tego dowiesz się z tego tekstu.
Dobrze zaprojektowany wayfinding jest niewidoczny dla klienta
Dobrze zaprojektowany system to taki, którego odczytanie przychodzi nam naturalnie. Idealny będzie dodatkowo podkreślał charakterystyczne cechy marki i budził pozytywne skojarzenia w głowie klienta, który przemierzając alejki sklepowe, będzie się czuł swobodnie.
Co możesz wykorzystać do stworzenia systemu nawigacji przestrzennej w swoim sklepie? Możliwości jest wiele, a ich wykorzystanie zależy od wielkości placówki i tego, jak wiele dróg powinieneś objaśnić. Do najpopularniejszych elementów wayfindingu zaliczymy:
Czy musisz wykorzystywać wszystkie elementy tego systemu? Oczywiście, że nie. Wszystko zależy od tego, jaki jest Twój sklep i czego potrzebuje klient, żeby się w nim odnaleźć.
Czym się charakteryzuje dobry wayfinding?
Niezależnie od tego, które elementy systemu zastosujesz, pamiętaj, że dobry wayfinding powinien spełniać 3 ważne cechy:
Po co w ogóle opracować taki system?
Wydaje Ci się, że w Twoim sklepie wayfinding nie istnieje? Nic bardziej mylnego! Możliwe natomiast, że nie poświęcałeś mu wystarczającej uwagi. Warto go dopracować, ponieważ system ten:
Jak zaprojektować wayfinding?
W wersji podstawowej wayfinding ogranicza się do oznaczeń alejek i znaków bhp (w tym wyjść ewakuacyjnych, znaków zakazu i oznaczeń gaśnic). Większe sklepy i sieci natomiast lubią bawić się przestrzenią, wykorzystują złożone systemy, które dodatkowo wzbogacają doświadczenie zakupowe.
Jeśli nie jesteś franczyzobiorcą i nikt nie narzuca Ci wizji sklepu, też masz spore pole do popisu. Dlaczego warto poświęcić trochę czasu na wayfinding z pomysłem?
Chcesz się wyróżnić?
Zapewne odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”. Bycie „jedynym w swoim rodzaju” to jedna z najlepszych strategii dla spragnionych sukcesu. Wayfinding jest z kolei takim elementem, który świadczy o profesjonalnym podejściu i starannym przygotowaniu.
Jeśli planujesz dopiero otwarcie swojego sklepu i szukasz urządzeń, które podkreślą unikalny charakter Twojego biznesu, służymy pomocą. W naszej ofercie znajdziesz urządzenia chłodnicze dla różnych branż (m.in. sklepów mięsnych, garmażerii, cukierni, piekarni), które pozwolą Ci stworzyć ergonomiczną przestrzeń przyjazną klientom. Zapraszamy do kontaktu oraz zapoznania się z naszą ofertą.