Strzałka kierunkowa na ścianie to element wayfindingu

Czym jest wayfinding i jakie ma zastosowanie w sklepie?

14 paź 2021

Niektóre placówki handlowe przypominają labirynt, w którym z trudem znajdujesz produkty? Poruszanie się po sklepie powinno być dla nas przyjemne, naturalne i kojarzyć nam się z relaksem. Jednym z elementów, które mają na to istotny wpływ, jest wayfinding, czyli system nawigacji przestrzennej. Pod tym pojęciem kryją się oznakowania alejek, wszelkiego rodzaju wskazówki dotyczące poruszania się i położenia konkretnego asortymentu. Czym charakteryzuje się dobry wayfinding i dlaczego warto w niego zainwestować? Właśnie tego dowiesz się z tego tekstu. 

 

Dobrze zaprojektowany wayfinding jest niewidoczny dla klienta

 

Dobrze zaprojektowany system to taki, którego odczytanie przychodzi nam naturalnie. Idealny będzie dodatkowo podkreślał charakterystyczne cechy marki i budził pozytywne skojarzenia w głowie klienta, który przemierzając alejki sklepowe, będzie się czuł swobodnie. 

 

Co możesz wykorzystać do stworzenia systemu nawigacji przestrzennej w swoim sklepie? Możliwości jest wiele, a ich wykorzystanie zależy od wielkości placówki i tego, jak wiele dróg powinieneś objaśnić. Do najpopularniejszych elementów wayfindingu zaliczymy: 

  • strzałki, które kierują ruchem, mogą być namalowane, naklejone lub wyświetlone przez projektory; 
  • napisy, na przykład takie, które wyliczają asortyment dostępny w konkretnej alejce, 
  • piktogramy i ikony, czyli uproszczone grafiki, które najczęściej służą do oznaczenia kas czy toalet, 
  • schematy, obecne w większych placówkach, pozwalają się zorientować, gdzie jesteśmy i wybrać najszybszą drogę do wybranego punktu, 
  • kolory wykorzystywane są w systemie do oznaczania grup produktów, znajdujących się na wyznaczonym obszarze sklepu lub kolejnych pięter, 
  • mapy, również te w formie interaktywnej, to świetne rozwiązanie dla wielopoziomowych placówek, 
  • oznakowanie pionowe i poziome, czyli wszelkiego rodzaju tablice i naklejki, które — podobnie do znaków drogowych — pomagają nam odnaleźć właściwą drogę. 


 

Czy musisz wykorzystywać wszystkie elementy tego systemu? Oczywiście, że nie. Wszystko zależy od tego, jaki jest Twój sklep i czego potrzebuje klient, żeby się w nim odnaleźć. 


 

Oznaczenie kierunku poruszania się w sklepie

 


 

Czym się charakteryzuje dobry wayfinding?

 

Niezależnie od tego, które elementy systemu zastosujesz, pamiętaj, że dobry wayfinding powinien spełniać 3 ważne cechy:

 
  1. widoczność — komunikaty muszą być widoczne dla każdego. Oznacza to, że powinny być odpowiednio duże, aby każdy mógł je dostrzec, niezależnie od wzrostu. 
  2. spójność — zarówno teksty, jak i kolory oraz kształt i forma znaków (strzałek, piktogramów i ikon) powinny zawierać cechy wspólne. To nie tylko wygląda profesjonalnie, ale też ułatwia poruszanie się, gdy już poznamy konkretny system. 
  3. czytelność — wayfinding to nie konkurs plastyczny. Kreatywność jest w cenie, ale tylko pod warunkiem, że każdy komunikat będzie łatwy do odczytania. Zaufaj więc prostym, intuicyjnym kształtom i lekkiej czcionce. Kolory stosuj zgodnie z naszymi przyzwyczajeniami (np. czerwony dla zakazów itp.). 
 

Po co w ogóle opracować taki system? 

 

Wydaje Ci się, że w Twoim sklepie wayfinding nie istnieje? Nic bardziej mylnego! Możliwe natomiast, że nie poświęcałeś mu wystarczającej uwagi. Warto go dopracować, ponieważ system ten: 

  • wyznacza ciągi komunikacyjne i ustala najlepszy sposób poruszania się od wejścia aż po kasy, 
  • pomaga w organizacji ruchu, zwłaszcza osobom, które chcą szybko coś znaleźć, 
  • wyznacza strefy, w których może przebywać tylko personel, pozwala zorganizować pracę i zaplecze, 
  • wyznacza drogi ewakuacyjne, które również muszą być jasno oznaczone, 
  • pozwala łatwo zorientować się w przestrzeni, 
  • wzmacnia przekaz marki. 

 

Wayfinding w galerii handlowej

 

 

Jak zaprojektować wayfinding? 

 

W wersji podstawowej wayfinding ogranicza się do oznaczeń alejek i znaków bhp (w tym wyjść ewakuacyjnych, znaków zakazu i oznaczeń gaśnic). Większe sklepy i sieci natomiast lubią bawić się przestrzenią, wykorzystują złożone systemy, które dodatkowo wzbogacają doświadczenie zakupowe. 

 

Jeśli nie jesteś franczyzobiorcą i nikt nie narzuca Ci wizji sklepu, też masz spore pole do popisu. Dlaczego warto poświęcić trochę czasu na wayfinding z pomysłem?

  1. Ponieważ możesz w ten sposób nadać swojemu sklepowi unikalny charakter, np. podkreślić, w czym się specjalizujesz.
  2. Aby zostać zapamiętanym przez klienta i zachęcić go do powrotu. 
  3. Aby wyróżnić się na tle konkurencji. 


 

Chcesz się wyróżnić? 

 

Zapewne odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”. Bycie „jedynym w swoim rodzaju” to jedna z najlepszych strategii dla spragnionych sukcesu. Wayfinding jest z kolei takim elementem, który świadczy o profesjonalnym podejściu i starannym przygotowaniu. 

 

Jeśli planujesz dopiero otwarcie swojego sklepu i szukasz urządzeń, które podkreślą unikalny charakter Twojego biznesu, służymy pomocą. W naszej ofercie znajdziesz urządzenia chłodnicze dla różnych branż (m.in. sklepów mięsnych, garmażerii, cukierni, piekarni), które pozwolą Ci stworzyć ergonomiczną przestrzeń przyjazną klientom. Zapraszamy do kontaktu oraz zapoznania się z naszą ofertą. 

 

Sprawdź także