świeże warzywa i owoce w sklepie

14 wskazówek, jak odpowiednio eksponować warzywa i owoce w sklepie

21 juil. 2021

Stoisko owocowo-warzywne to ważna część sklepu samoobsługowego – zwłaszcza w okresie letnim, gdy mamy pełnię sezonu na owoce i warzywa. Odpowiednia ekspozycja produktów, w tym stała troska o ich świeżość, stanowi gwarancję wysokiej sprzedaży. Jeśli stoisko będzie wyglądało zachęcająco i przyciągało uwagę, klienci chętniej włożą do koszyka coś dodatkowego. Jak o to zadbać? Zobacz, jakie zasady ekspozycji warzyw i owoców wprowadzić w życie, by klienci sięgali po nie częściej.




 

O czym musisz pamiętać, eksponując warzywa i owoce w sklepie?

 

1. Znajdź odpowiednie miejsce. Idealna przestrzeń na stoisko owocowo-warzywne w sklepie samoobsługowym znajduje się zaraz w pobliżu wejścia. Wszystkie warzywa i owoce prezentuj w jednym rejonie sklepu.

 

2. Postaw na jakość. Klient nie kupi nadpsutych czy uszkodzonych produktów. Dlatego pilnuj, by warzywa i owoce miały zdrowe kolory, nie były poobijane lub nadgniłe. Sprawdzaj świeżość, miękkość i poziom dojrzałości. Kontroluj na bieżąco wszelkie uszkodzenia, na przykład pęknięcia, plamy, odbarwienia, oznaki starzenia się. Podczas każdej dostawy warto sprawdzić wyrywkowo cały asortyment w skrzynce, w tym owoce znajdujące się na samym dnie opakowań zbiorczych.


Kolorowe warzywa i owoce na stoisku

 

3. Zadbaj o łatwy dostęp do produktu. Zwróć uwagę, by do każdego produktu na regale warzywniczym czy wyspie można było łatwo i wygodnie sięgnąć. Ograniczysz straty, bo klienci nie będą co chwila przestawiać skrzynek czy pojemników. Dobrym pomysłem jest również pochylenie półek, by maksymalnie zwiększyć widoczność asortymentu.

 

4. Postaw na urządzenia chłodnicze. Nie wszystkie warzywa i owoce radzą sobie dobrze wystawione na temperaturę w sklepie. Niektóre mogą wymagać nieco chłodniejszych warunków, by dłużej utrzymać świeżość. Pomyśl zatem o otwartej ladzie chłodniczej lub wyspie.

 

5. Stwórz wrażenie obfitości. Ogromna część sukcesu sprzedażowego zależy od sposobu, w jaki ułożysz produkty. Warzywa i owoce to bogactwo kolorów i kształtów, masz więc duże pole do popisu. Stoisko powinno od razu przykuwać wzrok obfitym i różnorodnym asortymentem. Przy okazji pamiętaj o wyraźnych, dobrze widocznych cenówkach.

 

6. Odpowiednio segreguj produkty. Możesz to zrobić w oparciu o kolory, czyli zestawić obok siebie warzywa i owoce w kontrastujących barwach. Dla przykładu czerwone pomidory znakomicie prezentują się tuż przy zielonych ogórkach. Warto też układać blisko te produkty, które zazwyczaj kupuje się razem – np. pomidory i sałata na sałatkę.

 

7. Zadbaj o czystość. Wybrudzone owoce i warzywa nie wyglądają estetycznie, a przecież chodzi o to, by maksymalnie zachęcić klienta do zakupu. Poza tym pakowanie takich jarzyn to nic przyjemnego. Dlatego starannie wytrzyj je z piachu i pozbądź się zbędnych łupin. Zwróć szczególną uwagę na marchew, pietruszkę i ziemniaki, bo z nich najczęściej osypuje się ziemia. Tylko pamiętaj: warzyw nie należy myć, gdyż to skraca ich trwałość.

 

8. Pamiętaj o oświetleniu. Podkreśli ono jakość i świeżość produktów oraz sprawi, że stoisko łatwiej przykuje uwagę klientów. Światło na dziale z warzywami i owocami powinno mieć neutralny kolor. Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ.

 

9. Regularnie zraszaj. To oczywiste, że warzywa i owoce zaczynają w końcu więdnąć i tracić jędrność. Ich świeżość możesz znacznie przedłużyć, zraszając je wodą w ciągu dnia. Takiego prysznicu szczególnie potrzebuje sałata.


10. Wprowadź zasadę FIFO. Chodzi o zasadę „First In First Out”, czyli stały przepływ towarów. Te warzywa i owoce, które pierwsze weszły do magazynu, powinny go jako pierwsze opuścić. Zapobiegniesz w ten sposób zaleganiu produktów, których data ważności się kończy.

 

11. Reaguj na zmiany na stoisku. Stale uzupełniaj puste miejsca nowymi produktami, by mieć pewność, że niczego nie zabraknie. Poza tym takie „dziury” w ekspozycji nie wyglądają zachęcająco. Jeśli jakiś towar się kończy, przełóż go w mniejsze pojemniki. Koniecznie usuwaj te warzywa i owoce, które zostały przekrojone czy uszkodzone.

 

12. Zabezpieczaj produkty na noc. Na ekspozycji spokojnie mogą pozostać najtrwalsze warzywa i owoce, czyli: ziemniaki, cytrusy, jabłka, biała kapusta. Warto przykryć je zasłoną i zdjąć ją dopiero rano. Z kolei delikatne warzywa – takie jak sałata, kapusta pekińska, brokuły, kalafiory, pieczarki, marchew – przechowuj w chłodni, w odpowiedniej szafie zapleczowej.

Grupowanie warzyw i owoców w urządzeniu chłodniczym


 

13. Pamiętaj o niezbędnym asortymencie dodatkowym. Obok warzyw i owoców nie może zabraknąć worków jednorazowych. Jeśli klient zacznie szukać ich w innej części sklepu, może już nie wrócić do stoiska. Pod żadnym pozorem nie kładź ich na produktach, tylko ulokuj obok, na przykład na stojaku. Przydatna będzie też waga, nawet jeśli wszystko waży dopiero kasjer. Jako konsumenci lubimy wiedzieć, ile zapłacimy.

 

14. Wzbogać ofertę. Często w obrębie stoiska owocowo-warzywnego dodaje się zioła w doniczkach. Najpopularniejsze to mięta, bazylia, pietruszka i kolendra, ale możesz pokusić się o znacznie szerszy asortyment. Takie rośliny zachowują świeżość zdecydowanie dłużej niż ich cięte odpowiedniki. Tylko nie zapominaj o regularnym nawadnianiu.

 

Masz jakieś pytania odnośnie urządzeń chłodniczych pomocnych przy ekspozycji warzyw i owoców? A może chcesz poznać inne produkty z naszej oferty, które pomogą Ci prowadzić biznes? Chętnie pomożemy. Wystarczy, że skontaktujesz się z naszym Działem Obsługi Klienta.

 

Vérifiez également