>
Jak podaje portal "Poradnik Handlowca", na terenie całej Unii Europejskiej każdego roku marnuje się około 80 mln ton jedzenia. Szacuje się, że 10% tej puli trafia do kosza z powodu niejasnych oznaczeń przydatności do spożycia. Zapisy, które producenci umieszczają na opakowaniach ("należy spożyć do..." oraz "najlepiej spożyć przed...") są mylące dla konsumentów, a to powoduje, że wolimy wyrzucić produkt, niż ryzykować zatrucie. Co zatem zrobić, żeby ograniczyć marnowanie żywności?
Dlaczego marnujemy żywność?
Specjaliści z Unii Europejskiej zakładają, że konsumenci nie rozumieją różnicy między 2 formami zapisu terminu przydatności do spożycia, które są stosowane na produktach z żywnością. Warto wiedzieć, że:
W Polsce to właśnie konsumenci odpowiadają za 60% wyrzuconej żywności. To naprawdę dużo.
Jak sklepy powodują marnowanie żywności?
Sklepy i przedsiębiorstwa spożywcze marnują znacznie mniej żywności niż konsumenci, co nie znaczy, że nie robią tego wcale. Główną rolę w ograniczeniu marnowania gra właściwe planowanie produkcji i zamówień, zachowanie ciągłości łańcucha chłodniczego czy stosowanie odpowiednich metod magazynowania oraz wydawania produktów z magazynu do części ekspozycyjnej. Do tego dodać możemy znajomość klienta i jego potrzeb, aby bez potrzeby nie magazynować towaru, którego konsumenci nie będą chcieli kupić.
Unia Europejska wychodzi przedsiębiorstwom naprzeciw, wydając odpowiednie regulacje. Przykładowo, od 24 marca 2021 przedsiębiorstwa spożywcze mogą przekazać określoną żywność na cele społeczne. Oczywiście jedzenie musi być bezpieczne i nadawać się do spożycia.
Niektóre kraje europejskie zezwalają na sprzedaż żywności po dacie minimalnej trwałości po niższej cenie. Wszystko po to, by ograniczyć marnowanie.
W jaki sposób możesz ograniczyć marnowanie żywności?
Wydaje się, że logiczną odpowiedzią na to pytanie jest: kupuj mniej. Nie zawsze jednak jest to działanie opłacalne. Z drugiej strony, poszczególne grupy produktów spożywczych podlegają sezonowości. Dlatego warto zainwestować w dobre urządzenia chłodnicze.
Lady chłodnicze mają tę zaletę, że klient może zakupić dokładnie tyle mięsa, wędliny czy sera, ile potrzebuje. Coraz większą popularnością cieszy się możliwość zapakowania produktów do wielorazowego pojemnika przyniesionego przez klienta. Dając taką możliwość, pomagasz swoim klientom ograniczyć ilość produkowanych odpadów.
Warto zainwestować w nowoczesną ladę, wyposażoną w system chłodzenia, który nie wysusza produktów. Odpowiednia wilgotność i temperatura pomogą Ci zadbać o żywność, zachować wszystkie jej walory smakowe i zapachowe.
Kontroluj daty ważności i sprawdzaj dokładnie warunki, w jakich producenci zalecają przechowywać produkty. W ten sposób nie tylko ograniczysz wyrzucanie niesprzedanego towaru, ale też łatwiej zaplanujesz kolejne dostawy i zorientujesz się w nawykach i oczekiwaniach Twoich klientów.
Dbaj o urządzenia, które pomagają Ci magazynować i eksponować żywność. Regularnie czyść skraplacz i serwisuj urządzenia chłodnicze. Poważna usterka może oznaczać konieczność wyłączenia chłodzenia na kilkanaście godzin. Taka awaria może oznaczać konieczność wyrzucenia znaczniej ilości towaru.
A Ty, co robisz, by ograniczyć marnowanie żywności?
Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, czy konsumentem, możesz przyczynić się do zmniejszenia ilości żywności, która trafia na śmietnik. Jeśli jesteś zainteresowany zmianą urządzeń na takie, które pomogą Ci zadbać o produkty, zapraszamy do kontaktu z naszym Działem Obsługi Klienta.