>
Układanie towarów na półkach wydaje się w pierwszej chwili czymś zupełnie banalnym. No, bo co to za filozofia poustawiać butelki, pudełka czy inne opakowania? Przedszkolak dałby radę! Okazuje się jednak, że osiąganie wysokich wyników sprzedaży wymaga zagłębienia się w temat. A rzecz jest znacznie bardziej skomplikowana, niż można to ocenić na pierwszy rzut oka. Zaciekawieni? W takim razie zapraszamy do lektury!
Nie od dziś wiadomo, że najważniejszym czynnikiem, który skłania nas do zakupu produktu jest to jak wygląda i jak został nam zaprezentowany. Istotne jest w związku z tym nie tylko jego opakowanie, ale też miejsce w którym stoi. Klient zdecydowanie chętniej sięgnie po produkt, który jest dobrze wyeksponowany. Dobrą widoczność zapewnia odpowiednie rozmieszczenie towaru na półkach:
2. W grupie siła
Dobrą praktyką jest grupowanie większej ilości produktów tej samej marki i tego samego rodzaju w większe bloki, po kilka sztuk obok siebie, dzięki czemu będą lepiej zauważalne. Sześć jednakowych opakowań jogurtu czy sera będzie łatwiej zidentyfikować w powodzi innych produktów niż dwa. Jest to szczególnie ważne, gdy asortyment jest umieszczony w urządzeniu chłodniczym przeszklonym
3. Złoty środek.
Zasada środka to zjawisko, które można zaobserwować zwłaszcza w sklepach samoobsługowych, gdy kupujący zatrzymuje się mniej więcej na środku regału, by dobrze widzieć całą ekspozycję. Warto więc najlepsze, najbardziej atrakcyjne pod kątem sprzedaży produkty, umieszczać w centralnej części ekspozycji, gdzie od razu zwrócą na siebie uwagę.
4. Potęga obfitości
Półki nigdy nie powinny być puste! Zapełnienie ich jak największą ilością towaru wywołuje w klientach wrażenie, że sklep jest dobrze zaopatrzony i skłania ich do intensywniejszych zakupów. Dlatego produkty na półkach powinny być systematycznie uzupełniane i układane, by ekspozycja była zawsze pełna i estetyczna. Warto jednak pamiętać, żeby nie przesadzić w drugą stronę i jej nie „przeładować”. Stłoczony asortyment jest gorzej widoczny i prezentuje się mniej atrakcyjnie. W przypadku urządzeń chłodniczych może też skutkować awarią sprzętu. Efekt obfitości można uzyskać też stosując drobną sztuczkę w postaci luster umieszczonych na bokach i u góry regału.
5. Wolne plecy
Nie tylko to co i jak jest wyeksponowane na półkach wpływa na większą sprzedaż, ale też to gdzie te półki zostały umiejscowione. Przestrzeń sprzyja większym zakupom. W sklepach, w których nie ma wystarczająco dużo miejsca, by wygodnie zatrzymać się przed ekspozycją i spokojnie się jej przyjrzeć, znacznie mniej się sprzedaje. Poczucie, że klient „blokuje” przejście innym wywołuje u niego dyskomfort i skłania go do szybkiego opuszczenia tego obszaru, często ze znacznie mniejszą ilością produktów, niż potencjalnie mógłby włożyć do swojego koszyka. Dlatego regały, lady czy szafy chłodnicze ustawiaj tak, by zatrzymanie się przy nich na dłuższą chwilę nie stanowiło problemu.
6. Zasada włączonej lodówki
Produkty przechowywane w lodówkach są odbierane jako towar wyższej jakości! Ogromnie ważnym elementem food merchandisingu są włączone urządzenia chłodnicze i możliwość oferowania klientom schłodzonych napojów czy przekąsek, nawet jeśli mogłyby być one przechowywane w temperaturze otoczenia. Równie ważnym elementem jest działające w lodówkach światło. W sklepach wyposażonych w dużą ilość urządzeń chłodniczych sprzedaż jest wyższa, ponieważ ludzie chętniej sięgają po produkty, które w ich przekonaniu przechowywane były w lepszych warunkach.
Urządzenia RAPA zostały zaprojektowane w taki sposób, ze bez trudu ułożysz w nich przyciągającą wzrok ekspozycję, jednocześnie zapewniając produktom optymalne warunki przechowyania. Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej na ich temat zachęcamy do kontaktu z naszym Działem Obsługi Klienta pod nr tel.: 81 742 53 10 lub napisz na adres rapa@rapa.lublin.pl. Chętnie opowiemy o naszej ofercie!