Regał chłodniczy otwarty czy zamknięty? Poznaj „za” i „przeciw”.

24 kwi 2023

Regały chłodnicze to jedne z ważniejszych elementów wyposażenia sklepów spożywczych. Pojawiają się przede wszystkim w obiektach wielkopowierzchniowych, ale często spotkać je można także w mniejszych punktach sprzedaży. Ich niekwestionowaną zaletą jest możliwość wyeksponowania dużej ilości asortymentu przy wykorzystaniu stosunkowo niewielkiej powierzchni lokalu. Wielu klientów zadaje sobie jednak pytanie, czy zdecydować się na model otwarty, czy zamknięty. W tym artykule postaramy się podpowiedzieć, jakie są pozytywy i negatywy obydwu wersji.

 

 

 

 

Regały chłodnicze otwarte

 

Regały otwarte spotkać można najczęściej w hipermarketach. Zwykle tworzą długie ciągi chłodnicze, zgrupowane w jednym obszarze sklepu. Ich największym plusem jest dobra ekspozycja i łatwa dostępność umieszczonego w nich towaru dla klienta – produkty są w nich doskonale widoczne i znajdują się dosłownie na wyciągnięcie ręki. Docenią to z pewnością klienci, którzy uparcie nie używają koszyków i przemieszczają się po sklepie z naręczem artykułów, co znacznie utrudnia im np. otwarcie drzwi w urządzeniu chłodniczym. Także rozkładanie towaru na półkach regału otwartego jest łatwiejsze. To udogodnienie ma jednak swoją cenę, bezpośrednio związaną z kosztem energii elektrycznej – regały otwarte zużywają średnio o 40% więcej energii elektrycznej niż ich odpowiedniki wyposażone w drzwi.

Dodatkowo niska temperatura panująca w „alejkach chłodniczych” z regałami otwartymi może powodować dyskomfort latem, gdy ludzie noszą cienką odzież. Gdy będą marznąć skrócą czas zakupów w tej strefie do niezbędnego minimum, a tym samym do ich koszyka trafi mniej produktów.

 


Regały chłodnicze zamknięte

 

Regały zamknięte, zwłaszcza te z drzwiami przesuwnymi, zazwyczaj pojawiają się w mniejszych sklepach, ale coraz częściej decydują się na nie również większe markety. Głównym argumentem przemawiającym za wyborem urządzenia posiadającego drzwi jest znacznie mniejsze zużycie energii elektrycznej. Towar jest w nim także mniej narażony na zmienne warunki panujące na zewnątrz urządzenia.


Za korzyść można też uznać fakt, że zamknięta ekspozycja zdecydowanie mniej się kurzy, więc częstotliwość jej czyszczenia może być mniejsza, niż w przypadku regałów otwartych. Jednocześnie urządzenia zamknięte mniej wygodnie się sprząta i trudniej umieszcza się w nich towar. Zamknięta ekspozycja może także zniechęcać część klientów do zakupu, ponieważ stanowi barierę pomiędzy nimi a produktem.

Dodatkowo asortyment nie jest w tym wypadku tak dobrze widoczny, jak w regałach otwartych, więc część kupujących może zrezygnować z zakupu, jeśli szybko nie znajdzie interesującego ich towaru. Warto też zwrócić uwagę, że regały wyposażone w drzwi skrzydłowe wymagają nieco więcej przestrzeni w sklepie, by móc swobodnie je otwierać, bez blokowania przejścia.


Jak widać z powyższego zestawienia zarówno regał otwarty jak zamknięty mają swoje wady i zalety i trudno jednoznacznie ocenić, która opcja jest lepsza. Wybór powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami i warunkami panującymi w sklepie.
 

Chętnie doradzimy Państwu najlepsze rozwiązanie.
 

Zapraszamy do kontaktu  telefonicznego za pomocą numeru 81 742 53 10 lub adresu e- mail: rapa@rapa.lublin.pl. Z przyjemnością odpowiemy na każde pytanie!


 

 

 

 

Sprawdź także